GREETINGS
Welcome to the website of the Graduate School of Humanities.
We would like to provide a simple introduction of this graduate school.
It began from the French and English Language and Literature majors, founded in 1982. Thereafter, other majors were added: History, Japanese Language and Literature, German Language and Literature, Socio-Cultural Studies, as well as Education and Clinical Psychology, resulting in the current seven majors.
At this graduate school, specializing in researching the humanities, the goal of our education and research is gaining a deep specialized knowledge of the various fields that aim to delve into human nature, nurturing students who will contribute to society.
The focus of the master’s program, as well as the first half of the doctoral program, is in nurturing high-level experts who can put their skills to sufficient use to meet society’s needs. The goal of the second half of the doctoral program is to cultivate individuals with a broad perspective who can achieve innovative and socially beneficial research in their respective specialized fields.
Our graduate school’s faculties have an exceptionally high level of research skill, and use in-depth personal guidance to draw out the potential of each staff within their teaching methods. The office staff’s detailed help is a strength of every student’s support.
In a questionnaire to students admitted in 2023, the presence of their desired fields, as well as the teaching faculties’ skill in both education and research, were both raised as points of appeal for this graduate school. Please look through our videos, as well as messages from both current students and alumni.
We hope, from the bottom of our hearts, to have an opportunity to learn together with you, and build the future of both people and society in the wide world of the humanities.
Kumiko Murakami, Cheif of Graduate School of Humanities
Official Video of the Graduate School of Humanities - Student's Perspective on the Charms of the School
3 POLICIES
人文科学研究科
人材養成および教育研究上の目的 |
---|
人文科学研究科は、人文科学の各専門分野における専門知識のみならず、確固とした理論と実証的方法論を備え、今日の国際社会に貢献できる人材を養成することを教育研究の理念とし、自由で独創的な発想と視野の広い人間性を持つ人材の陶冶を目指す。すなわち、本研究科は、世界の潮流を俯瞰し、高度の研究教育をそのなかに定位することによって、広範な展望と批判精神を有する創造的人材の育成を目的とする。本研究科の理念に基づき、修士課程・博士課程前期については、社会の要望に応えて十分な実力を発揮できる知的人材を養成することに力点を置き、博士課程後期については、広い視野を持ちつつも、それぞれの専門領域において独創的かつ社会的に有用な研究を実現できる人材を養成することを目的とする。 |
3つの方針(3つのポリシー) | |||
---|---|---|---|
学位授与方針 (ディプロマ・ポリシー) |
教育課程の編成・実施方針 (カリキュラム・ポリシー) |
学生の受け入れ方針 (アドミッション・ポリシー) |
|
<博士課程前期・修士> | |||
人文科学研究科は、人材養成の目的および教育研究上の目的のもと、次に掲げる資質・能力を有していると認められる者に、修士(文学/教育学/臨床心理学)の学位を授与する。 | 人文科学研究科は、学位授与方針(ディプロマ・ポリシー)を達成するため、次に掲げる方針に基づき、教育課程を編成・実施する。 | 人文科学研究科では、学位授与方針(ディプロマ・ポリシー)及び教育課程の編成・実施方針(カリキュラム・ポリシー)を踏まえ、次に掲げる意欲と能力等を備えた学生・社会人・留学生等を受け入れる。 | |
知識・理解 |
【学修成果の目標】
|
【教育課程の編成】
【教育課程の実施(教育方法・授業形態等)】
【学修成果の評価方法】
|
【求める学生像】 |
【到達指標】
|
|||
技能 |
【学修成果の目標】
|
【教育課程の編成】
【教育課程の実施(教育方法・授業形態等)】
【学修成果の評価方法】
|
|
【到達指標】
|
【入学者選抜の在り方】 |
||
態度・志向性 |
【学修成果の目標】
【到達指標】
|
【教育課程の編成】
【教育課程の実施(教育方法・授業形態等)】
【学修成果の評価方法】
|
|
<博士課程後期> | |||
人文科学研究科は、人材養成の目的および教育研究上の目的のもと、次に掲げる資質・能力を有していると認められる者に、博士(文学/教育学/臨床心理学)の学位を授与する。 | 人文科学研究科は、学位授与方針(ディプロマ・ポリシー)を達成するため、次に掲げる方針に基づき、教育課程を編成・実施する。 | 人文科学研究科では、学位授与方針(ディプロマ・ポリシー)及び教育課程の編成・実施方針(カリキュラム・ポリシー)を踏まえ、次に掲げる意欲と能力等を備えた学生・社会人・留学生等を受け入れる。 | |
知識・理解 |
【学修成果の目標】
|
【教育課程の編成】 【教育課程の実施(教育方法・授業形態等)】 【学修成果の評価方法】 |
【求める学生像】 |
【到達指標】
|
|||
技能 |
【学修成果の目標】
|
【教育課程の編成】 【教育課程の実施(教育方法・授業形態等)】 【学修成果の評価方法】 |
|
【到達指標】
|
【入学者選抜の在り方】 |
||
態度・志向性 |
【学修成果の目標】
【到達指標】
|
【教育課程の編成】 【教育課程の実施(教育方法・授業形態等)】 【学修成果の評価方法】 |
|
- History
- Japanese Language and Literature
- English Language and Literature
- German Language and Literature
- French Language and Literature
- Socio-Cultural Studies
- Education and Clinical Psychology
ASSESSMENT PLAN
- History
- Japanese Language and Literature
- English Language and Literature
- German Language and Literature
- French Language and Literature
- Socio-Cultural Studies
- Education and Clinical Psychology